czwartek, 12 stycznia 2012

O CZYM NIE MÓWIĄ NAM POLONIŚCI? + SPOTKANIE AUTORSKIE


Witajcie ;*** dzisiaj króciutko i niestety późno.. Byłam dzisiaj wraz z moimi trzema Muszkieterkami (które bardzo pozdrawiam ;***) na spotkaniu autorskim Pani Alicji Zdziechiewicz, która uczy mnie w II LO języka polskiego^^ O wydaniu dwóch książek Pani profesor dowiedziałam się dosyć późno...ale, że plakat o spotkaniu informował długo przed, mogłyśmy uczestniczyć w nim dzisiejszego wieczoru w MCK'u.
Nagrywałam spotkanie przez 2o minut na aparacie, ale niestety nic nie słychać..a miałam nadzieję, że uda mi coś umieścić. Znalazłam jednak wywiad którego nie można obejrzeć w youtube, ale podam Wam link z którego go oglądałam.
http://itvm.pl/index.php/flesz/rozmowa-tygodnia/o-czym-nie-mowia-nam-polonisci-rozmowa-tygodnia-z-alicja-zdziechiewicz
Z samego spotkania jestem zadowolona. Z dziewczynami doszłyśmy do wniosku, że o wielu rzeczach wiedziałyśmy, także nic nie jest nam obce : D brawa dla Pani! Nie przeczytałam jeszcze książki, ale mam taki zamiar. Być może dowiem się więcej...oby!



Co ma wspólnego House z literaturą polską?
- Miłośnicy serialowego doktora dobrze znają jego poglądy na temat pacjentów: wszyscy kłamią. A to sportowiec – idol nastolatków – pragnie ukryć, że miał coś wspólnego z dopingiem, to znów gwiazda filmów o fitnessie chciałaby utrzymać w tajemnicy, że doskonałą sylwetką cieszy się nie dzięki morderczym ćwiczeniom, wykonywanym z uśmiechem na ustach, a liposukcji. Wszyscy jak pacjenci złośliwego doktora - mamy coś do ukrycia, a zarazem chcielibyśmy, aby inni postrzegali nas jako lepszych niż jesteśmy w rzeczywistości. Artyści wcale nie są pod tym względem wyjątkiem. Mają jednak na tyle wyobraźni, by samym sobie wykreować wizerunki. Fragmentarycznie znamy je z podręczników i szkoły, w której jednak nie ma wiele czasu na lekcje biograficzne. A jeśli nie znamy biografii, listów i dzienników skąd mamy wiedzieć, dlaczego Nałkowska miała obsesję na punkcie starości, czemu Słowackiego nazywano diabłem literatury polskiej, ile trupów miał na sumieniu Przybyszewski albo ile kobiet było „miłością życia” polskiego Wertera? . O tym między innymi jest książka Alicji Zdziechiewicz „O czym nie mówią nam poloniści”. Autorka zajęła się się tropieniem smaczków, grzeszków i niekonsekwencji w naszej literaturze: „Możemy bez szkody dla duszy wyskrobać trochę cementu spod pomników naszych pisarzy i poetów – nie zaszkodzi im - może uda nam się za to nieco lepiej ich zrozumieć. A tym, którzy tak niewinne zajęcie nazwą bluźnierstwem, odpowiedzmy słowami Boya: Biada literaturze, gdy przestaje budzić namiętności. Ci, co „bluźnią”, to są lepsi czytelnicy niż ci, co pielgrzymują do krypty.”

Literatura i kontrowersje O czym nie mówią nam poloniści:
Szkieletem publikacji są pytania, na które podręczniki nie udzielają odpowiedzi. Skupiają się one na rzadko omawianych przez nauczycieli zjawiskach literackich, dziełach i twórcach. Książka pokazuje, jakimi prawami rządzi się prawda literacka, a jakimi prawda historyczna i jak te prawdy nawzajem na siebie wpływają oraz jakie stereotypy literatura powiela, a z jakimi walczy.

To wszystko na dzisiaj! Do jutra ;***

1 komentarz: